Brzoskwiniowy sad

Brzoskwiniowy sad

środa, 3 sierpnia 2016

Dlaczego warto zajadać się brzoskwiniami ?

Brzoskwinie - właściwości odżywcze i lecznicze

 100 gramów brzoskwini dostarcza jedynie 39 kalorii (kcal) i 1,5 grama błonnika.

 Taka porcja składa się w prawie 89% z wody (reszta to głównie cukry proste oraz wspomniany błonnik). Tym samym brzoskwinie są sycące i gaszą pragnienie - stanowią idealną przekąskę w ramach zbilansowanej diety, również diety odchudzającej. Ich indeks glikemiczny wynosi jedynie 35. Brzoskwinie są dobrym źródłem:

- witaminy C (6,6 mg/100 g)
- witaminy B3 (0,806 mg/100 g)
- witaminy A (jako prowitamina - beta karoten) (326 IU/100 g)
- witaminy E (0,73 mg/100 g)
- potasu (190 mg/100 g)
- miedzi (0.068 mg/100 g)

  Dostarczają tez pewnych ilości witaminy B1, B2, B6, witaminy K, magnezu, fosforu, cynku, manganu, boru. Owoce są też źródłem roślinnych fitosteroli. Należy pamiętać, że takie wartości odżywcze posiadają tylko świeże, nieprzetworzone owoce. Brzoskwinie w puszkach - czyli przetworzone posiadają znacznie mniej wartości.

 Brzoskwinie dzięki owej zawartości licznych składników odżywczych, oprócz wspaniałego smaku, charakteryzuje również bardzo wiele innych cech i właściwości. Owoce te mają pozytywny wpływ na stan włosów, skóry oraz paznokci - odżywiają je, nawilżają i wzmacniają. Są, w pełnym tego słowa znaczeniu, sprzymierzeńcami młodego i atrakcyjnego wyglądu. Poza tym, poprawiają samopoczucie i dodaję energii, działając przy tym kojąco na zszarpane nerwy, zapobiegają apatii, rozdrażnieniu - brzoskwinie są bowiem źródłem niacyny, czyli substancji potrzebnej do produkcji serotoniny, czyli jednego z hormonów szczęścia.

   Brzoskwinie, dzięki zawartości wody oraz błonnika, świetnie wspomagają i regulują pracę jelit, zapobiegając w ten sposób zaparciom. Są lekkostrawne, więc nie obciążają układu pokarmowego. Poza tym, wspomagają odtruwanie organizmu z toksyn, m.in. dzięki działaniu moczopędnemu. Owoce są zasadotwórcze, a więc są pomocne w przywracaniu równowagi kwasowo-zasadowej.

   Brzoskwinie dzięki naturalnej zawartości boru podnoszą poziom hormonu estrogenu, a więc do swej diety powinny włączyć je kobiety będące w okresie menopauzy - złagodzą w ten sposób jej nieprzyjemne objawy i zminimalizują objawy osteoporozy.



Kalorie i wartości odżywcze - brzoskwinie



Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 39 kcal / 163 kJ
Białko 0,91 g
Tłuszcz ogółem 0,25 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,019 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,067 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,086 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,002 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,084 g
Węglowodany 9,54 g
Błonnik pokarmowy 1,5 g
Witamina A 326 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 0,73 mg
Witamina K 2,6 µg
Witamina C 6,6 mg
Witamina B1 0,024 mg
Witamina B2 0,031 mg
Witamina B3 (PP) 0,806 mg
Witamina B6 0,025 mg
Kwas foliowy 4 µg
Witamina B12 0 µg
Kwas pantotenowy 0,153 mg
Wapń 6 mg
Żelazo 0,25 mg
Magnez 9 mg
Fosfor 20 mg
Potas 190 mg
Sód 0 mg
Cynk 0,17 mg
Miedź 0,07 mg
Mangan 0,67 mg
Selen 0,1 µg
Fluor 4 µg
Cholesterol 0 mg
Fitosterole


http://www.odzywianie.info.pl
10 m 



2 komentarze:

  1. Marzy mi się taki brzoskwiniowy sad, bo zjadam tego tyle, że by mi się po roku zwróciło. Niestety syn ma alergię, więc na razie muszę pomysł zarzucić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że sezon na brzoskwinie jest dość krótki i żeby cieszyć się smakiem tych owoców zimową porą, trzeba z nich robić przetwory, które, choć dobre, nie są już tym samym co świeże, soczyste brzoskwinie.

    OdpowiedzUsuń